
E-mail: b.sliwczynska{at}uw.edu.pl
ORCID: orcid.org/0000-0002-0383-0881
Stanowisko
profesor uczelni
Kierunek badań
- sanskrytologia
- teatr kudijattam (kontekst rytualny, literacki i sceniczny)
- tradycje performatywne Indii
- bengalistyka
- wisznuizm bengalski (gaudija wajsznawa)
- sztuka i estetyka indyjska
Dane biograficzne
- 1979 – magister w zakresie filologii orientalnej, specjalność filologia indyjska, Instytut Orientalistyczny, Wydział Neofilologii UW (Kult Ćajtanji)
- 1993 – doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, Wydział Neofilologii, Instytut Orientalistyczny UW (Gitagowinda Dźajadewy i jatra krysznaicka – współistnienie form kultury ludowej i klasycznej w Bengalu)
- 2009 – doktor habilitowany (na podstawie książki Tradycja teatru świątynnego kudijattam, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, 2009)
- 2015 – profesor UW
Ponadto współpracowała także z: Instytut Sztuki PAN (Warszawa), Akademia Teatru i Dramatu (Warszawa)
Stypendia, kwerendy, staże naukowe
- 1980-1982 – stypendium doktoranckie rządu indyjskiego (ICCR) na Wydziale Sanskrytu w Calcutta University (Bengal Zachodni, Indie)
- 1986 – kwerenda biblioteczna Zentralbibliothek w Zurychu (Szwajcaria)
- 1986 – kwerenda biblioteczna w British Museum Library (Londyn) nad manuskryptami i wczesnymi drukami Gitagowindy i misteriów jatr krysznaickich
- 1988-1989 – badania terenowe nad współczesną jatrą bengalską (Kalkuta, Indie)
- 1990, 1994, 1995, 1997 – kwerenda biblioteczna w The British Library, India Office and Records Library i School of Oriental and African Studies (Londyn)
- 1996-1998 – pobyty stypendialne w Tybindze (Niemcy) w Eberhard-Karls-Universität (stypendium Deutscher Akademischer Austauschdienst), początek udziału w projekcie edycji manuskruptów dramaturga indyjskiego Bhasy (Bhāsa Project) prowadzonym przez prof. H. Brückner z Indologisches Seminar
- 1998 –początek badań terenowych nad tradycją teatralną w stanie Kerala – kudijattam, krysznattam, kathakali
- 2000-2018 –badania terenowe nad tradycją teatru kudijattam w Kerali (pierwsza wyprawa w ramach polsko-indyjskiej umowy o wymianie kulturalnej; Ministerstwo Kultury w Warszawie i Ministry of Human Resource Development – Centre for Cultural Resources and Training w Delhi)
Członkostwo
- European Association for South Asian Studies (www.easas.eu), od 2000
Główne publikacje
Monografie autorskie
- The Gītagovinda of Jayadeva and the Kṛṣṇa-yātrā. An Interaction between Folk and Classical Culture in Bengal, “Orientalia Varsoviensia”, t. 6, 1994, 166 stron.
- Tradycja teatru świątynnego kudijattam, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2009, 282 strony.
Monografie współautorskie
- Barbara Grabowska, Bożena Śliwczyńska, Elżbieta Walter, Z dziejów teatru i dramatu bengalskiego, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 1999.
Wybrane rozdziały w monografiach
- Śurpanakha – we krwi skąpana ofiara miłości, w: Poetyka Odrzucenia. Szczątki, resztki, przyległości, pod red. Moniki Nowakowskiej, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2024, s. 178-189.
- The Rāmāyaṇa Story in the Cākyār Kūttu Format, w: Oral–Written–Performed: The Rāmāyaṇa Narratives in Indian Literature and Arts, pod red. Danuty Stasik, CrossAsia (HASP), Heidelberg 2020, s. 105-112. hasp.ub.uni-heidelberg.de/catalog/view/530/1077/89037
- Kūṭiyāṭṭam Theatre: the Aesthetic and Ritual Experience of the Performance, w: Polish Contributions to South Asian Studies, pod red. D. Stasik, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2017, s. 26-34.
- Maska w teatrze indyskim. Mask in Indian Theatre Tradition, w: Maska. Zakrywanie i odkrywanie między Wschodem a Zachodem. Mask. Covering and Uncovering between East and West, pod red. Wiesny Mond Kozłowskiej, t. 7, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2016, 93-102.
- The Ramāyāṇa in the Dark: Tōlpāvakūttu Theatre of Kerala, w: Tamil in Warsaw. Celebrating the 40th Anniversary of Tamil Studies at the University of Warsaw (2012/2013), pod red. D. Stasik, J. Woźniaka, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2014, s. 143-154.
- Death on the Stage in Sanskrit Classical Theatre: A Long-Sustained Misinterpretation, w: CEENIS Current Research Series. Vol. 1, pod red. D. Stasik, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2013, s. 68-75.
- The vācika-abhinaya in the Kūṭiyāṭṭam Theatre Tradition, w: Interrelations of Indian Literature and Art, pod red. Lidii Sudyki, Księgarnia Akademicka, Kraków 2011, s. 137-144.
- Dźajadewa. Pieśń o Gowindzie-Pasterzu (Gitadowinda), w: Światło słowem zwane. Wypisy z literatury staroindyjskiej, pod red. Marka Mejora, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, 2007, s. 428-429.
- Harsza. Radość węży (Nagananda), w: Światło słowem zwane. Wypisy z literatury staroindyjskiej, pod red. M. Mejora, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, 2007,s. 817-818.
- Cākyār Initiation in the the Kūṭiyāṭṭam Theatre of Kerala. The Arannerram Performance, w: The Power of Performance. Actors, Audiences and Observers of Cultural Performance, pod red. Heidrun Brückner, Elisabeth Schömbucher, Philip B. Zarrilli, Manohar, Delhi 2007, s. 103-116.
- The Technique of Narration in the Kūṭiyāṭṭam Theatre Tradition, w: India in Warsaw. Indie w Warszawie. Tom upamiętniający 50-lecie powojennej historii indologii na Uniwersytecie Warszawskim (2003/2004), pod red. D. Stasik, A. Trynkowskiej, Warszawa 2006, s. 285-292.
- Caitanya Performances, w: The Banyan Tree. Essays on Early Literature in New Indo-Aryan Languages, pod red. Marioli Offredi, Manohar, Delhi 2000, s. 185-197.
- Jatra, w: Z dziejów teatru i dramatu bengalskiego, pod red. B. Grabowskiej, B. Śliwczyńskiej, E. Walter, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 1999, s. 11-30.
- Kilka słów o klasycznym teatrze indyjskim, w: Z dziejów teatru i dramatu bengalskiego, pod red. B. Grabowskiej, B. Śliwczyńskiej, E. Walter, Warszawa 1999, s. 301-304.
- Bengali Yātrā – Sensibility Reflected, w: Théâtres Indiens, pod red. L. Bansat-Boudon, Collection Puruṣārtha, Paris 1998, s. 207-217.
Wybrane artykuły w czasopismach
- The Vidūṣaka of the Kūṭiyāṭṭam Theatre Tradition, “Studia Orientalia” (Finnish Oriental Society), nr 123, 2022, s. 109-117. journal.fi/store/issue/view/9620/1928
- Bravery of the Durātman Hero – the Figure of Rāvaṇa on the Kūṭiyāṭṭam Stage, “Indologica Taurinensia. The Journal of the International Association of Sanskrit Studies”, t. XL (2014), 2015, s. 289-299.
- The Ritual of Beginning. The Purapattu Segment of the the Kūṭiyāṭṭam Theatre Tradition, w: Theatrum Mirabiliorum Indiae Orientalis. A Volume to Celebrate the 70th Birthday of Professor Maria Krzysztof Byrski, „Rocznik Orientalistyczny”, t. LX, nr 2, 2007, s. 357-361.
- Widuszaka i Omkara, “Studia Indologiczne” 10 (2003), s. 185-191. buddologia.orient.uw.edu.pl/si.html
- Comic Elements in Kṛṣṇa-Yātrās, “Archiv Orientàlnì”, t. 68, nr 3, 2000, s. 399-406.
Przekłady
Z języka bengalskiego
- w: Z dziejów teatru i dramatu bengalskiego, pod red. B. Grabowskiej, B. Śliwczyńskiej, E. Walter, Warszawa 1999:
- „Kryszna Kamal Goswami, Rozkosz snu [jatra]”, s. 117-172.
- w: Rabindranath Tagore. Poeta świata. Antologia, pod red. E. Walter, WUW, Warszawa 2011:
- „Moje chłopięce lata”, s. 65.
- „Rabindranath Tagore. Moje chłopięce lata”, s. 83-91.
- „Niestrudzony epistolista”, s. 241-242.
- „Rabindranath Tagore. Listy”, s. 243-272.
- „Rabindranath Tagore. Listy wygnańca do Europy”, s. 279-283.
- „Listy z Rosji”, s. 287-288.
- „Rabindranath Tagore. Listy z Rosji”, s. 289-294.
Z sanskrytu
- w: Światło słowem zwane. Wypisy z literatury staroindyjskiej, pod red. M. Mejora, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2007:
- „Bhasa. Dzieje chłopca (Balaćarita)”, s. 696-697.
- „Mahendrawikrama Warma. Pijackie swawole (Mattawilasa-prahasana)”, s. 844-847.
- „Śaktibhadra. Cudowny diadem (Aśćarjaćudamani)”, s. 848-857.
- Przełożyła i opracowała: Māṇḍūkyôpaniṣad, „Studia Indologiczne” 3 (1996), s. 130-134. http://buddologia.orient.uw.edu.pl/si.html
Z języka angielskiego
- w: Historia anglojęzycznej literatury indyjskiej, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2007:
- Cukier i masala. Twórczość literacka diaspory indyjskiej, s. 103-116.
- Dwie pisarki z początku XX wieku. Cornelia Sorabji i Sarojini Naidu, s. 183-195.
- w: Praktyki religijne w Indiach, pod red. Donald S. Lopez, Jr., Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2001:
- „Carol Salomon, Pieśni Baulów”, s. 229-253.
- „Glenn Hayes, Tradycje wisznuizmu sahadźija w średniowiecznym Bengalu”, s. 403-424.
Wybrane hasła i artykuły encyklopedyczne
- w: Powszechna encyklopedia filozofii, KUL, Lublin 2003:
- „Gosvami Jiva”, s. 50-51.
- „Gosvami Rupa i Sanatana”, s. 51-52.
- w: Wielka encyklopedia powszechna PWN, PWN, Warszawa 2003 (https://encyklopedia.pwn.pl/):
- „Baulowie”,
- „Ćajtanja”,
- „Dźajadewa”
- „Jatra”,
- „Kathakali”,
- „Kudijattam”,
- „Teatr indyjski”,
- w: Encyklopedia historyczna świata, Agencja Publicystyczno-Wydawnicza Opres, 2000:
- „Arthaśastra”, s. 229.
- „Bhodźa”, s. 232.
- „Bilhana”, s. 232.
- „Ćakrawartin”, s. 243.
- „Ćanakja”, s. 244.
- „Digwidźaja”, s. 245.
- „Harsza”, s. 252.
- „Kalhana”, s. 262.
- „Konarak”, s. 266.
- „Palowie”, s. 292.
- „Panini”, s. 292.
- „Pańćatantra”, s. 292.
- „Radźa”, s. 297.
- „Sanskryt”, s. 300.
- „Senapati”, s. 300.
- „Senowie”, s. 300.
Wybrane recenzje
- Esposito, Anna Aurelia: Dūtavākya. Die Wörter des Boten. Ein Einakter aur den ˃Trivandrum Dramen˂, “Orientalistische Literaturzeitung”, nr 4-5, t. 108, 2013, s. 329-330.
- Cārudatta. Ein indisches Schauspiel: Kritische Edition und Übersetzung mit einer Studies des Prakrits der, Trivandrum-Dramen, “Studia Indologiczne” 16 (2009), s. 119-121. http://buddologia.orient.uw.edu.pl/si.html
- Naṅṅyār-Kūttu – ein Teilaspekt des Sanskrittheaterkomplexes Kūṭiyaṭṭam: Historische Entwicklung und performative Textumsetzung, “Studia Indologiczne” 16 (2009), s. 121-124. http://buddologia.orient.uw.edu.pl/si.html
Wykłady gościnne
Natana Kairali i Ammannur Cakyar Matham (Irinjalakuda, Kerala, Indie), Sree Sankaracharya University of Sanskrit (Kalady, Indie), Sanskrit Society Vaidika (Kalkuta, Indie), Julius-Maximilians-Universität (Würzburg, Niemcy), Instytut Jerzego Grotowskiego (Wrocław)