E-mail: a.trynkowska{at}uw.edu.pl
ORCID: orcid.org/0000-0001-7045-3513

Position

Assistant Professor

Research area

  • Literary Studies
  • Sanskrit studies
  • Classical Sanskrit literature (kāvya)
  • Courtly Sanskrit epics (mahākāvya)
  • Classical Sanskrit love poetry
  • Classical Indian literary theory
  • Bengali studies

Biographical data

  • 1989 –  magister w zakresie filologii orientalnej, specjalność filologia indyjska, Instytut Orientalistyczny, Wydział Neofilologii UW (Tradycja klasycznej liryki erotycznej w pieśniach miłosnych Widjapatiego)
  • 2003 – doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, Wydział Neofilologii, Instytut Orientalistyczny UW (Struktura opisów w „Zabiciu Sisiupali” Maghy)

Scholarships, fellowships

  • 1986-1987 –  stypendium rządu indyjskiego na Visva-Bharati University w Śantiniketanie (Bengal Zachodni, Indie)
  • 1991-1992 – studia w Oriental Institute Uniwersytetu Oksfordzkiego (Wielka Brytania)

Positions held

  • 2008-2016 – prodziekan ds. studenckich Wydziału Orientalistycznego UW
  • od 2017 – członkini stałego zespołu Pracowni Literatur i Kultur Wydziału Orientalistycznego UW
  • 2024-2021 – członkini Rady Naukowej Dyscypliny Literaturoznawstwo na UW
  • 2024-2020 – członkini Rady Dydaktycznej Wydziału Orientalistycznego UW
  • 2020-2016 – członkini Komisji Dydaktycznej Wydziału Orientalistycznego UW
  • 2008-2005 – opiekun studentów indologii
  • 2008-2005 –  członkini Komisji Dydaktycznej Instytutu Orientalistycznego UW

Ponadto:

  • 2016-2011 – członkini Komitetu Redakcyjnego czasopisma „Pandanus”
  • 2009-1998 – członkini Komitetu Redakcyjnego czasopisma „Studia Indologiczne”

Main publications

Single-author monographs

  • Struktura opisów w „Zabiciu Śisiupali” Maghy. Analiza literacka sanskryckiego dworskiego poematu epickiego z VII w. n.e., Monografie Studiów Indologicznych, t. I, Instytut Orientalistyczny, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2004, 188 stron.

Edited and co-edited books

Z Danutą Stasik

  • War and Peace in Indian Literature and Culture, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warsaw 2019.
  • Journeys and Travellers in Indian Literature and Art, vol. 1: Sanskrit and Pali Sources, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warsaw 2018.
  • Journeys and Travellers in Indian Literature and Art, vol. 2: Vernacular Sources, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warsaw 2018.
  • CEENIS Current Research Series vol. 1, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warsaw 2013.
  • The City and the Forest in Indian Literature and Art, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warsaw 2010.
  • Teaching on India in Central and Eastern Europe. Contributions to the 1st Central & Eastern European Indological Conference on Regional Cooperation (Warsaw, 15-17 September 2005), Dom Wydawniczy ELIPSA, Warsaw 2007.
  • India in Warsaw. A Volume to Commemorate the 50th Anniversary of the Post-War History of Indological Studies at Warsaw University (2003/2004), Dom  Wydawniczy ELIPSA, Warsaw 2006.

Chapters in monographs

  • Female Adolescence in Indian Lyric Poetry, w: Liminal Spaces, and Identity Transformations in South Asian Literatures and Arts: Essays in Honour of Professor Alexander Dybyanskiy, pod red. Paola M. Rossi,  Consonanze, nr 32, Milano University Press, Milano 2023, s. 237–251. doi.org/10.54103/consonanze.139
  • Metafora pojęciowa Budda to słoń w Żywocie Buddy Aśwaghoszy, w: W kręgu literatury i myśli buddyjskiej, pod red. Marka Mejora, Studia Buddhica 5, Pracownia Studiów nad Buddyzmem, Wydział Orientalistyczny, Uniwersytet Warszawski, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2020, s. 191–206.
  • Political Metaphors in the mahākāvya: The Conceptual Metaphor the state is a poem in Māgha’s Śiśupālavadha, w: War and Peace in Indian Literature and Culture, pod red. D. Stasik, A. Trynkowskiej, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2019, s. 90–100.
  • Miraculous (Instantaneous and Aerial) Journeys in the mahākāvya, w: Journeys and Travellers in Indian Literature and Art, vol. 1: Sanskrit and Pali Sources, pod red. D. Stasik, A. Trynkowskiej, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2018, s. 141–152.
  • Political Metaphors in the mahākāvya: The Conceptual Metaphor the state is cultivated land, w:  CEENIS Current Research Series vol. 1, pod red. D. Stasik, A. Trynkowskiej, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2013, s. 232–242.
  • Sanskrit Studies in Poland after the Second World War, w: Sixty Years of Sanskrit Studies (1950-2010), Vol. 2: Countries Other than India, pod red. Radhavallabh Tripathi, Rashtriya Sanskrit Sansthan, D.K. Printworld, New Delhi 2012, s. 213–236.
  • The Kings of the Śiśupālavadha, w: Kings and Ascetics in Indian Classical Literature. International Seminar, 21-22 September 2007. Proceedings, pod red. Paola M. Rossi, Cinzia Pieruccini, Quaderni di Acme 112, Cisalpino, Istituto Editoriale Universitario, Università degli Studi di Milano, Facoltà di Lettere e Filosofia, Dipartimento di Scienze dell’ Antichità, Sezione di Glottologia e Orientalistica, Milano 2009, s. 163–173.
  • Różnice pomiędzy stylem potocznym i klasycznym, rozdział 19, w: Gramatyka języka bengalskiego, pod red. Elżbieta Walter, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2008, s. 403–433.
  • The Story of Rāma in Māgha’s Śiśupālavadha, w: Teaching on India in Central and Eastern Europe. Contributions to the 1st Central & Eastern European Indological Conference on Regional Cooperation (Warsaw, 15-17 September 2005), pod red. D. Stasik, A. Trynkowskiej, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2007, s. 145–153.
  •  A Poet and a Critic. Mallinātha’s Commentary on the Fifth Sarga of Kālidāsa’s Kumārasambhava, w: India in Warsaw. A Volume to Commemorate the 50th Anniversary of the Post-War History of Indological Studies at Warsaw University (2003/2004), pod red. D. Stasik, A. Trynkowskiej, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2006, s. 306–313.

Articles

  • Pigeons and Doves in Classical Sanskrit Literature, “Acta Asiatica Varsoviensia”, nr 35, 2022, s. 263–280. doi.org/10.60018/AcAsVa.iplz3507
  • The Metaphor of Boundary Crossing in Classical Sanskrit Literature, “Cracow Indological Studies”, t. XXI, nr 2, 2019, s. 225–237. doi.org/10.12797/CIS.21.2019.02.09
  • The Making of a Hero: Kṛṣṇa in Mahābhārata 2.30-42 and in Māgha’s Śiśupālavadha, “Indologica Taurinensia” XL (2014), 2015, s. 357–369.
  • Political Metaphors in the mahākāvya: The Conceptual Metaphor the state is the human body in Māgha’s Śiśupālavadha, “Cracow Indological Studies”, t. XV, nr 2, 2013, s. 23–36. doi.org/10.12797/CIS.15.2013.15.03
  • Army Elephants on the March in Early Sanskrit mahākāvya Literature and One Stylistic Device, “Pandanus” ’09/2, 2009, s. 103–113.
  • Dawn in Daṇḍin’s Daśakumāracarita, “Cracow Indological Studies”, t. IX, 2007, s. 133–139.
  • On Some Quotations of Māgha’s Verses by Ludwik Sternbach A Critical Review, w: Theatrum Mirabiliorum Indiae Orientalis. A Volume to Celebrate the 70th Birthday of Professor Maria Krzysztof Byrski, “Rocznik Orientalistyczny”, t. LX, z. 2, 2007, s. 147–156.
  • Opowieść o Ramie w mahakawji Maghy Śiśupāla-vadha (część druga), „Studia Indologiczne” 12/13 (2005/2006), s. 127–131. buddologia.orient.uw.edu.pl/si.html
  • The Description of Sunrise in Māgha’s Śiśupālavadha XI, 4367, “Pandanus” ’06, 2006, s. 103–114.
  • From Daśakumāracarita II: How Sleeping Beauty Stole the Heart of the Thieving Prince, “Cracow Indological Studies”, t. VII, 2005, s. 145–151.
  • The Ocean in Māgha’s Śiśupālavadha, “Pandanus” ’05, 2005, s. 59–68.
  • Poeta i krytyk: Komentarz Mallinathy do piątej sargi Kumarasambhawy Kalidasy, „Studia Indologiczne” 11 (2004), s. 135–143. buddologia.orient.uw.edu.pl/si.html
  • The Description of the Ocean Coast near Dvāravatī in Māgha’s Śiśupālavadha III, 70–81, “Pandanus” ’04, 2004, s. 129–141.
  • The Structure and Function of the First Sarga of Māgha’s ‘Śiśupāla-vadha’, “Warsaw Indological Studies”, t. 1, 2004, s. 283–291.
  • Z „Przygód dziesięciu młodzieńców” II: Jak śpiąca królewna księciu złodziejowi serce skradła, „Studia Indologiczne” 10 (2003), s. 202–208. buddologia.orient.uw.edu.pl/si.html
  • The Description of Kṛṣṇa in Māgha’s Śiśupālavadha, “Cracow Indological Studies”, t. IV–V, 2003, s. 609–617.
  • Opowieść o Ramie w mahakawji Maghy ‘Śiśupāla-vadha’, „Studia Indologiczne” 9 (2002), s. 86–92. buddologia.orient.uw.edu.pl/si.html
  • Nowożytne badania literackie nad sanskryckim dworskim poematem epickim, „Studia Indologiczne” 8 (2001), s. 61–82. buddologia.orient.uw.edu.pl/si.html
  • The Structure and Function of the First Sarga of Māgha’s Śiśupāla-vadha, “Studia Indologiczne” 7 (2000), s. 479–487. buddologia.orient.uw.edu.pl/si.html
  • Mallinātha and Classical Indian Theoreticians of Literature on Descriptions in the Mahākāvya, “Cracow Indological Studies”, t. 2, 2000, s. 37–48.
  • Definicje sanskryckiego dworskiego poematu epickiego (sarga-bandha, mahā-kāvya) w klasycznych indyjskich traktatach z dziedziny teorii literatury (alaṃkāra-śāstra), „Studia Indologiczne” 5 (1998), s. 91–109. buddologia.orient.uw.edu.pl/si.html
  • Trzy strofy o umieraniu miłości, „Studia Indologiczne”  1 (1994), s. 124–132. buddologia.orient.uw.edu.pl/si.html
  • Konwencja kāvyi jako instrument zwiększania zwięzłości przekazu w sanskryckiej poezji pojedynczej strofy, „Acta Universitatis Wratislaviensis”, nr 1523, „Classica Wratislaviensia” XVII, 1993, s. 37–45.
  • Podstawowe teorie klasycznej poetyki indyjskiej, „Acta Universitatis Wratislaviensis”, nr 1465, „Classica Wratislaviensia” XVI, 1993, s. 129–135.

Translations

  • Przekłady z sanskrytu i opracowania w: Światło słowem zwane. Wypisy z literatury staroindyjskiej, praca zbiorowa pod redakcją Marka Mejora, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2007:
    • Literatura klasyczna. Poezja i proza dworska. Wprowadzenie, s. 383–386;
    • Amaru, Setka Amaru (Amaruśataka), s. 424–427, (przekład wybranych strof i wstęp);
    • Bharawi, Opowieść o Ardźunie i Kiracie (Kiratardźunija), s. 511–516 (przekład strof 1–26 z pieśni VIII i wstęp);
    • Magha, Zabicie Śiśupali (Śiśupalawadha), s. 517–530 (przekład fragmentów pieśni III oraz wstęp i słowniczek);
    • Dandin, Przygody dziesięciu młodzieńców (Daśakumaraćarita), s. 543–553 (przekład fragmentów rozdziału VI i wstęp).