
E-mail: m.nowakowska{at}uw.edu.pl
ORCID: orcid.org/0000-0003-3729-3129
Position
Assistant Professor
Research area
- Sanskrit
- History of philosophy
- Philosophy of language
- History of concepts
- Mīmāṃsā
- Cultures and religions of South Asia
- Academic discipline: cultural and religious studies; philosophy
Biographical data
- studia magisterskie w Instytucie Orientalistycznym, UW (indologia, specjalność sanskrycka) oraz w Instytucie Filozofii UW (studia równoległe, filozofia), z przerwą na dwuletnie stypendium rządu indyjskiego (Central Institute of Hindi, Agra), zakończone uzyskaniem w 1997 r. tytułu magistra (z wyróżnieniem) z indologii za pracę, pt. Wybrane koncepcje teorii poznania systemu mimansy w świetle traktatu doksograficznego Sad- darśana-samuccaya)
- 2004 – doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa-indologii, Instytut Orientalistyczny, Wydział Neofilologii UW (Obecność nieobecności – spór o negatywne sądy egzystencjalne (abhāva-pramāṇa) w traktacie Nyāya-mañjarī Dżajanty Bhatty (IX w.)
- od 2004 r. zatrudniona w Katedrze Azji Południowej UW
- współpracuje gościnnie z UKSW (od 2011); współpracowała z Uniwersytetem Adama Mickiewicz w Poznaniu (2009-2011), Studium Stosunków Międzykulturowych UW (2005-2013) i Collegium Civitas (Asian Studies, 2013-2015)
Scholarships, fellowships
- 1992-1994 – dwuletnie stypendium rządu indyjskiego w Central Institute of Hindi, Agra (Indie)
- 1999/2000 – stypendium Michael Coulson Junior Fellowship w Wolfson College, Uniwersytet Oksfordzki, Oxford (Wielka Brytania)
Positions held
- członkini zespołu kwalifikacyjnego do Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych, dziedzina Nauki o kulturze i religii [w rekrutacji 2024/2025]
- koordynatorka WO ds. mobilności pracowników (od 2024)
- 1999-2009 – członkini Komitetu Redakcyjnego rocznika naukowego „Studia Indologiczne” (buddologia.orient.uw.edu.pl/si.html )
Research projects and grants
- W latach 2018-2022 współpraca wykonawcza (dot. prac W. Skorochoda-Majewskiego) w projekcie finansowanym przez Narodowy Program Rozwoju Humanistyki – Dziedzictwo Narodowe I/2017 (realizacja w latach 2018-2022), pt. „Słownik historyczny terminów gramatycznych on-line” (kier. dr hab. W. Decyk-Zięba, UW Wydział Polonistyki); shtg.uw.edu.pl/
- W latach 2017-2021 (2023) współwykonawczyni (członkini sześcioosobowego zespołu merytorycznego z UW, UWr. i UAM) grantu przyznanego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki – Uniwersalia 2.2, pt. „Mahabharata” (kier. prof. J. Jurewicz), www.indika.pl/tlumaczenia/mahabharata/
Honours
- W 2021 roku otrzymała wyróżnienie Rektora Uniwersytetu Warszawskiego w uznaniu „wyróżniającej się działalności, która w szczególny sposób przyczynia się do rozwoju i wzrostu prestiżu Uniwersytetu Warszawskiego”
Main publications
Edited and co-edited books
- Poetyka odrzucenia: szczątki, resztki, przyległości, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2024, 406 stron.
- H. von Stietencron, Hinduizm, przeł. L. Żylicz, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2010, s. 134.
- M. Sulich-Cowley, Analiza strukturalno-semantyczna sufiksów wtórnych w „Asztadhjaji” Paniniego, Monografie Studiów Indologicznych, t. II, 2010, s. 451
- z Jackiem Woźniakiem: Theatrum Mirabiliorum Indiae Orientalis. A Volume to Celebrate the 70th Birthday of Professor Maria Krzysztof Byrski, „Rocznik Orientalistyczny”, t. LX, Warszawa 2007.
- redakcja i redakcja indeksu: Dieter Schlingloff, Buddyzm. Monastyczna i świecka droga zbawienia. Przeł. Leon Żylicz. Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2004.
- Michael Ripinsky-Naxon, Płeć, szamanizm i przemiana, przeł. Andrzej Rozwadowski, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2002.
- redakcja indologiczna: Dorota Kamińska, Indyjskie malarstwo minaturowe, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2002.
Chapters in monographs
- Reszta i resztka. Śesza, w: Poetyka odrzucenia – szczątki, resztki, przyległości, pod red. M. Nowakowskiej, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2024, s. 11-20. [wstęp].
- Ślepi, kulawi i impotenci. Dźaratkaru i Agastja a dług wobec przodków, w: Poetyka odrzucenia – szczątki, resztki, przyległości, pod red. M. Nowakowskiej, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2024, s. 86-108.
- A Matchless Match – a Case of an Exchange on a Shared Ground: Kumārila and Ananvayālaṃkāra, w: Resisting and Justifying Changes II. Testifying and Legitimizing Innovation in Indian and Ancient Greek Culture, pod red. Elisabetta Poddighe, Tiziana Pontillo, Nuova Biblioteca di Studi Classici e Orientali, Pisa University Press, Pisa 2022, s. 567-583.
- On Kumārila’s Reliance on the „Mahābhāṣya”, w: Guruparamparā. Studies on Buddhism, India, Tibet and More in Honour of Professor Marek Mejor, pod red. Katarzyny Marciniak, Stanisława Kani, Agaty Barei-Starzyńskiej, Małgorzaty Wielińskiej-Soltwedel, WUW, Warszawa 2022, s. 327-342.
- Why the Brāhmaṇa Women Should not Drink Alcohol: an Interpretation of Moral Prohibitions in the Light of Mīmāṃsā, w: Indian Panorama in Wrocław, pod red. T. Miążek, M. Monkiewicz, M. Pigoniowej, P. Szczurka, Wydawnictwo DIG, Wrocław 2021, s. 175-188.
- Rāmavat Bhīṣma: Epic Narratives as a Source of Illustrations for Hermeneutical Discussions on Dharma, w: Oral-Written-Performed. The Rāmāyaṇa Narratives in Indian Literature and Arts, pod red. D. Stasik, CrossAsia-eBooks, Heidelberg, Berlin 2020, s. 7-36. hasp.ub.uni-heidelberg.de/catalog/view/530/1077/89033
- From Permanent Phonemes to Words, w: The Bloomsbury Research Handbook of Indian Philosophy of Language, pod red. A. Graheli, Bloomsbury Research Handbooks in Asian Philosophy, Bloomsbury Academic, London 2020, s. 39-55.
- Indyjska ideologia tolerancji a niemiarodajność nauk buddyjskich o dharmie wedle Kumarili, w: W kręgu literatury i myśli buddyjskiej, pod red. M. Mejora, Studia Buddhica 5. Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2020, s. 149-166.
- Aborcja a płeć płodu – nieoczekiwana dyskusja w kontekście indyjskiej egzegezy rytualnej, w: Duchowość i cielesność w perspektywie współczesnych badań historycznych i socjokulturowych. Wybrane problemy, pod red. B. Płonki-Syroki, M. Dąsala, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wrocław 2020, s. 203-215.
- Mothers, Wives and Lovers, Sometimes Spies: The Educational Needs of Women From the Perspective of Normative (śāstra) Texts in Classical India, w: Femmes et le Savoir / Women and Knowledge / Frauen und Wissen, pod red. Godlewicz-Adamiec (Joanna), Krawczyka (Dariusz), Łuczyńskiej-Hołdys Małgorzata), Piszczatowskiego (Paweł), Sokołowicz (Małgorzata), Encounters, nr 450, Classiques Garnier, Paris 2020, s. 295-313.
- Gry towarzyskie, salonowe i erotyczne… – sztuki i strategie wedle Kamasutry, w: Gry w kulturze i życiu codziennym: Metafory, strategie, komunikacja, pod red. Katarzyny Łeńskiej-Bąk, Wojciecha Kędzierzawskiego, Urszuli Sawickiej, seria Stromata Anthropologica 14, Uniwersytet Opolski, Opole 2019, s. 197-206.
- From Fire to Fire—The Life Journey of One Mīmāṃsaka, According to Śaṃkara-dig-vijaya, w: Journeys and Travellers in Indian Literature and Art. Vol. I: Sanskrit and Pali Sources, pod red. D. Stasik, A. Trynkowskiej, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2018, s. 184-204.
- Dusza niczym złoto, dusza niczym wąż – hermeneutyczny głos w dyskusji o naturze duszy, w: Antropologiczno- językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, tom pierwszy: Dusza w oczach świata, pod red. E. Masłowskiej, D. Pazio-Wlazłowskiej, IS PAN, Warszawa 2016, s. 39-54.
- Mroczna lekcja historii. Tamas Bhishama Sahniego i Govinda Nihalaniego, w: Od Ramajany do Slumdoga. Filmowe adaptacje literatury indyjskiej, pod red. G. Stachówny, T. Szurlej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015, s. 187-200.
- Kumārila’s Knowledge of Dravidian Languages, w: Tamil in Warsaw. Celebrating the 40th Anniversary of Tamil Studies at the University of Warsaw (2012/2011), pod red. D. Stasik, J. Woźniaka, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2014, s. 91-107.
- Kto mówi do kogo? Wielkie Księgi w tradycjach Indii, w: Wielkie Księgi ludzkości, pod red. Anny Czajki, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2013, s. 173-180.
- Expressions of Superiority and Contempt in Classical Sanskrit Literature, w: Codes and Rituals of Emotions in Asian and African Cultures, pod red. Niny Pawlak, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2009, s. 170-184.
- Język w kulturach Indii: od ubóstwienia do filozofowania, od cywilizowania do uniezależniania, w: Języki Azji i Afryki w komunikacji międzykulturowej, pod red. Niny Pawlak, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008, s. 17-28.
- Abhāva-pramāṇa – komentarz, interpretacja, reinterpretacja, w: India in Warsaw / Indie w Warszawie. Tom upamiętniający 50-lecie powojennej historii indologii na Uniwersytecie Warszawskim (2003/2004), pod red. D Stasik, A. Trynkowskiej, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2006, s. 185-194.
- Dźajmini, Mimansasutry, w: Filozofia Wschodu. Wybór tekstów, pod red. Marty Kudelskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002, s. 147-159.
- Mimansa, w: Filozofia Wschodu, pod red. Beaty Szymańskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001, s. 107-116.
Articles
- Walentego Skorochoda Majewskiego zmagania z sanskrycką terminologią gramatyczną, „Poradnik Językowy” 8 (817), s. 198-217. journals.polon.uw.edu.pl/index.php/pj/article/view/1526
- Pārasīka-barbara-yavana-raumakâdi-bhāṣāsu… versus Kambojeṣu – Kumārila-bhaṭṭa on (Very Foreign) Languages, „Wratislaviensium Studia Classica olim Classica Wratislaviensia”, t. VI-VII (XXXVII-XXXVIII), 2017/2018, s. 165-176.
- Czego mogą uczyć Wedy?, „Studia Indologiczne” 10 (2003), s. 164-175. buddologia.orient.uw.edu.pl/si.html
- (współautorstwo z Piotrem Balcerowiczem) Wasubandhu: Dowód na wyłączne istnienie treści świadomości w dwudziestu strofach (Vimśatika – Vijńapti-matrata-siddhi), „Studia Indologiczne” 6 (1999), s. 5-35. buddologia.orient.uw.edu.pl/si.html
- Wstęp do mimansy, „Studia Indologiczne” 5 (1998), s. 72-90. buddologia.orient.uw.edu.pl/si.html
Translations
- W: Rabindranath Tagore. Poeta świata. Antologia, pod red. naukową E. Walter, WUW, Warszawa 2011:
- Amartya Sen, „Przedmowa”, s. 9-12;
- Rabindranath Tagore, „Nacjonalizm”, s. 302-319;
- Rabindranath Tagore, „Mowa noblowska”, s. 324-332;
- Rabindranath Tagore, „Moja szkoła”, s. 337-356;
- Rabindranath Tagore, „Religia człowieka”, s. 357-359;
- Rabindranath Tagore, „Trzęsienie ziemi w Biharze”, s. 360-364;
- Rabindranath Tagore, „Gandhi jako człowiek”, s. 365-368;
- Rabindranath Tagore, „Kryzys cywilizacji”, s. 369-376.
- Wilhelm Halbfass, Indie i Europa. Próba porozumienia na gruncie filozoficznym, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2008 (przekład rozdz. 1-19).
- Volker Zotz, Historia filozofii buddyjskiej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2007.
- W: Historia anglojęzycznej literatury indyjskiej, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2007:
- „Śri Aurobindo”, s. 168-182.
- „Gandhi i Nehru. Pożytki angielskiego”, s. 196-228.
- „Przekłady na języki angielski”, s. 525-540.
- Rohinton Mistry, Sprawy rodzinne, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2006 (przekład oraz Słowo wstępne).
- W: Ilustrowana historia ludzkości. Wielkie cywilizacje. Społeczeństwo i kultura świata starożytnego, Wydawnictwo DEBIT, Bielsko-Biała 2005:
- „Cywilizacje Azji Południowej”, s. 60-77.
- „Cywilizacje Azji Południowo-Wschodniej”, s. 78-99.
- Nirmala Moorthy, Maja. Historia pewnej Hinduski, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2002.
- Laurence Gane i Kitty Chan, Od podstaw: Nietzsche, Emblemat 2001.
- D.G. White, Przepowiadanie przyszłości z zachowania psów, w: Praktyki religijne w Indiach, Donald S. Lopez, Jr (red.), Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2001, s. 346-365.
- D.R. Brooks, Wiedza ezoteryczna i tradycja nauczycieli, w: Praktyki religijne w Indiach, Donald S. Lopez, Jr (red.), Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2001, s. 715- 736.
Encyclopedic entries and articles
- W: Powszechna Encyklopedia Filozofii, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin:
- „Prabhakara Miśra”, t. 8, 2007, s. 429-431.
- „Mimamsa”, t. 7, 2007, s. 251-255.
- „Murari Miśra”, t. 7, 2007, s. 440-441.
- „Narayana Bhaṭṭa”, t. 7, 2007, s. 495-496.
- „Narayana Pandita”, t. 7, 2007, s. 496-497.
- „kriyā”, t. 6, 2005, s. 70- 72.
- „Kumārila Bhaṭṭa”, t. 6, 2005, s. 143-146.
- „Laugākṣi Bhāskara”, t. 6, 2005, s. 254-255.
- „Jaimini”, t. 5, 2004, s. 168- 169.
- „Jayanta Bhaṭṭa”, t. 5, 2004, s. 286-289.
- „Jhā Gangānātha”, t. 5, 2004, s. 347-348.
- (współautorstwo): „Guna w mimansie”, t. 4 (Go-Iq), 2003, s. 134-135.